نوت نویس

جایی برای خالی کردن آن چه در ذهنم می گذرد ...

نوت نویس

جایی برای خالی کردن آن چه در ذهنم می گذرد ...

راستش این که یک دختر در روند افکارش به این نتیجه برسه که آیا آی کیو یا ای کیو (هوش شناختی یا هوش هیجانی) با احساس تنهایی آدما رابطه داره یا نه هم از جمله عجایب که نباشه ولی خب شاید براتون جالب باشه.اینجوری بگم که داشتم فکر میکردم که آیا واقعا رابطه ای هست بین تنهایی و هوش، فلذا رفتم گوگل کردم و در مرحله اول خب باید بگم که در طبقه بندی افراد از نظر هوش شناختی نتایج این بود که : طبقه بندی هوش : نابغه 180 به بالا، تیزهوش 180- 140،پرهوش 140-120،باهوش 120- 110،طبیعی 110- 90،پایینترازمتوسط 90- 80 . بعدش رفتم سراغ هوش هیجانی و درباره اونم یه سرچ زدم که نتایج جالبی گرفتم : هوش هیجانی یعنی توانایی مهار عواطف و تعادل برقرار کردن بین احساسات و منطق، به طوری که ما را به حداکثر خوشبختی برساند، هوش هیجانی از چهار مهارت اصلی تشکیل می‌شود: ۱) خودآگاهی ۲) خود- مدیریتی ۳) آگاهی اجتماعی ۴) مدیریت رابطه . لاونیس ( 2005 )دریافت که هوش هیجانی بالابا سلامت عمومی بالا همبسته است و با نوشیدن الکل و کشیدن سیگار ( رفتارهای خطرآفرین )رابطه منفی دارد ، هوش هیجانی با رضایت از زندگی و کیفیت زندگی و تعاملات روابط اجتماعی رابطه مثبت و با احساس تنهایی و افسردگی رابطه منفی دارد( شوت و همکاران) ،افرادی که احساسات خودرا تشخیص می دهندو به گونه موثرتری تجربه هیجانی خودرا تنظیم می کننددر سازش با تجربه های منفی زندگی موفقیت بیشتری دارند ، و حالا این که هیجان چی هست اصلا : هیجان حالت هشیاری یا خودآگاهی است که در آن مفاهیمی مانند شادی، غم، ترس نفرت یا علاقه تجربه می شود. بعدش به یه نتایج جالب دیگه هم رسیدم که اونم خیلی جالب بود : 

جک بلوک، از دانشگاه کالیفرنیا افراد را برحسب جنسیت، هوش شناختی و هوش هیجانی به چهار دسته تقسیم می‌کند.

مردانی با هوش شناختی بالا:

این مردان از روی توانایی‌های گسترده ذهنی‌شان مورد شناسایی قرار می‌گیرند. چنین افرادی جاه‌طلب، منتقد، لجوج و دارای توانایی‌های بالا در حل مسائل ذهنی می‌باشند. اما به دلیل هوش هیجانی پایین کمرو، فروتن، نازک نارنجی، از روابط جنسی خود رضایت ندارند، و از نظر احساسی سرد و بی‌عاطفه‌اند.

مردان با هوش هیجانی بالا:

چنین مردانی در روابط اجتماعی، متعادل، شاد و سرزنده‌اند، ظرفیت بالایی برای تعهد و سرسپردگی برای مردم یا اهداف خود دارند، مسئولیت‌پذیر، دلسوز و با ملاحظه‌اند. چنین افرادی با خود، دیگران و اجتماع احساس راحتی می‌کنند.

زنانی با هوش شناختی بالا:

این افراد از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند و در بیان موضوعات عقلانی و اندیشه‌های خود فصاحت کافی دارند، دارای علایق روشنفکرانه زیادی هستند، آنها درونگرا، مستعد نگرانی، فکر و خیال و احساس گناه هستند، در برابر احساس خشم خود تامل می‌کنند و معمولا آنرا غیر مستقیم ابراز می‌کنند.

زنانی با هوش هیجانی بالا:

این زنان دوست دارند احساساتشان را مستقیما بیان کنند، راجع به خود مثبت فکر می‌کنند و مانند مردان هم‌گروه خود اجتماعی و گروه‌گرا هستند، شاد و آسوده خیالند و به ندرت احساس نگرانی و گناه می‌کنند.

به عقیده جک بلوک، فردی که از نظر هوشبهر بالاست اما فاقد هوش هیجانی کافی است، تقریبا کاریکاتوری از یک آدم خردمند است. نهایتا اینکه افرادی که دارای هوش‌بهر بالا و هوش هیجانی بسیار ضعیف و یا برعکس باشند نادرند. یعنی بسیاری از افراد از هوش شناختی و هوش هیجانی بالا تواما برخوردارند (حاج‌زاده، 1380).

در کل به این نتیجه رسیدم که هوش هیجانی آدما و هوش شناختیشون در کل میتونه روی احساس تنهایی تا حدی موثر باشه اما خب رابطه ای بین این دو وجود نداره او اون احساس تنهایی هم میتونه بیشتر برگرده به هوش هیجانی که البته این جنبه از هوش هم تا حدیش شاید برگرده به ژنتیک اما بیشتر از اون اکتسابی هست.در دسته بندیا به این نتیجه رسیدم ککه خودم به شخصه در دسته بندی پرهوش از نظر هوش شناختی قرار گرفتم که البته هوش هیجانی بالایی هم دارم و این برام واقعا جالب انگیز بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ 18/08/14
notenevis ...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی